فقط خودم

نه تخت جم نه ملک سلیمانم آرزوست ، راهی به خلوت دل جانانم آرزوست

فقط خودم

نه تخت جم نه ملک سلیمانم آرزوست ، راهی به خلوت دل جانانم آرزوست

استخراج آمار با استفاده از گوگل


همیشه یکی از کارهایی که در اینترنت انجام می دهیم جستجو است. به جرات می توان گفت که بیشترین ابزاری که از آن برای این منظور استفاده می شود گوگل است. البته نباید استفاده از موتورهای جستجوی آنلاین را فراموش کرد. دانستن اینکه بیشتر مردم دنیا در چه فکری هستند نیز خود موضوع جالبی است. برای این کار گوگل 4 ابزار مختلف را در اختیار شما می گذارد. در ادامه به بررسی این ابزارها می پردازم.
 

Zeitgeist:

در انتهای هر سال گوگل مهمترین مطالب را از نظر مردم دسته بندی کرده و در این سایت نمایش می دهد. این کار از سال 2001 شروع شده و آخرین آن مربوط به سال 2008 است. با استفاده از این سایت می توانید از موضوعاتی که در سال گذشته برای مردم مهم بوده اطلاع حاصل کنید. برای مثال در  سال 2008 بیشترین جستجو در مورد sarah palin و در سال 2007 در مورد iphone بوده است. این در حالی است که در سال 2001 بیشترین جستجو در مورد nostradamus بوده است.

Google Trends:

با استفاده از این ابزار می توانید از آنچه که هم اینک مردم بیشتر در مورد آن صحبت می کنند با خبر شوید. می توانید کلمه ها و عبارات مختلف را از نظر آمار جستجو با هم مقایسه کرده و نتایج را هم به صورت یک فایل CSV دریافت کنید. در این سایت 10 عبارتی که بیشتر جستجو شده اند در صفحه اول نمایش داده شده اند البته برای نمایش عبارات بیشتر می توانید بر روی عبارت More Hot Trends کلیک کنید. البته فعلا این نتایج حاصل از آنالیز کاربران آمریکایی است. اگر به جزییات کاری این سایت علاقه دارید می توایند به اینجا مراجعه کنید. این سایت یک بخش مخصوص وب سایتها هم دارد. در این بخش می توانید وبسایتها را با هم مقایسه کرده و نمودار بازدیدکنندگان آنها را مشاهده کنید. این اطلاعات را می توان به صورت منطقه ای هم مشاده کرده و حتی می توان نتایج را به بازه زمانی خاصی محدود کرد.


Insights for Search:

این سایت به نظر من یکی از بهتررین ابزارها برای یافتن اطلاعات آماری مناسب است. در این سایت می توان اطلاعات آماری را به چند صورت مختلف مشاهده کرد. می توانید از بخش Compare By گزینه Search Terms را انتخاب کنید و سپس یک یا چند عبارت را که می خواهید آمار آنها را مشاده کنید وارد کرده و از بخش Filter نتایج را بر اساس نیازهای خود مرتب کنید. برای مثال من کلمات  "موزیک" و "آهنگ" را با هم در بازه زمانی سال 2004 تا زمان حال در ایران با هم مقایسه کرده ام. نتایج نشان دهنده این مطلب است که استفاده از واژه آهنگ بسیار بیشتر از واژه موزیک است. برای مشاهده این نتایج به اینجا بروید. در انتهای این صفحه هم می بینید که عبارت "دانلود موزیک" بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده است. نکته جالب تر اینکه می توایند عمده اطلاعات نمایش داده شده در این سایت را در سایت یا وبلاگ خود نمایش دهید. کافیست بر روی گزینه Embed this chart یا Embed this Table کلیک کنید و کد نمایش داده شده ار در وبلاگ و یا سایت خود کپی کنید.

با انتخاب گزینه های دیگر از قسمت Compare by می توانید آمار را به شیوه های دیگر نمایش دهید. اگر به دنبال اطلاعات آماری دقیق هستید ایت سایت می تواند یکی از بهترین ابزارهای موجود باشد.


Internet Stats:

این هم جدیدترین اختراع گوگل در زمینه آمار است. گوگل آمار منتشر شده از منابع مختلف در مورد مطالب صنعتی و اقتصادی را در دسته بندی مختلف با ذکر نام منبع در این سایت نمایش می دهد.


این هم ابزاری برای شمارش تعداد بازدید یک واژه در ماه که بسیار کاربرد دارد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع : iclub.ir