فقط خودم

نه تخت جم نه ملک سلیمانم آرزوست ، راهی به خلوت دل جانانم آرزوست

فقط خودم

نه تخت جم نه ملک سلیمانم آرزوست ، راهی به خلوت دل جانانم آرزوست

مشکل بالا رفتن بی دلیل حجم استفاده رم در هنگام کار با ویندوز و راه کار مقابله

چند روزی میدیدم چند دقیقه بعد از بالا اومدن ویندوز بدون اینکه کار زیادی انجام بدم ram usage به شدت بالا میره، در ابتدا با جستجوی اولیه به یک نرم افزار رسیدم به نام Memory Washer که البته بسیار مفید بود و استفاده رم رو پایین می آورد اما بعد از چند دقیقه دوباره به همون حالت بر میگشت. ازwindows task manager بررسی کردم و متوجه شدم فایل اجرایی svchost به شدت بالا رفته، کمی در مورد این فایل و علت بالا رفتن بی حد استفاده این فایل از رم جستجو کردم و دیدم  این مشکل برای بسیاری از کاربران ویندوز پیش اومده و خوشبختانه راه حل اون در سایت مفید p30world.com ارائه شده است. در زیر این راه حل رو مینویسم تا بلکه به درد کسی بخوره یا خودم بعدا اگه فراموش کردم مسیر درست رو زودتر پیدا کنم. 

 

در نرم افزار Process explorer اشاره گر موس را بر svchost مورد نظر نگه دارید تا یک پنجره کوچک باز بشه و لیستی از سرویس هایی که این پروسس پشتیبانی می کند نشان داده شوند.



مطمئن شوید پروسس svchost را به درستی انتخاب کرده اید چون چند تا پروسس svchost در taskmanager و نرم افزار process explorer وجود دارد که با توجه به حجم حدودا یگ گیگابایتی رم مصرفی در Taskmanager و قسمت Private byte (یا Working Set) در
نرم افزار process explorer به راحتی می توانید این پروسس را پیدا کنید.
(یه راه دیگه برای مشخص شدن پروسس این است که کلید ویندوز در کیبورد + کلید R را بزنید و بنویسید resmon و اینتر را بزنید و در پنجره باز شده در تب Memory پروسس را پیدا کنید. PID آن را یادداشت و در نرم افزار Processes explorer آن را پیدا کنید و اشاره گر موس را بر نام آن نگه دارید تا آن پنجره کوچک که نشان دهنده سرویس های مربوط به این svchost است نمایش داده شود)





یا این که پس از انتخاب Show processes from all users در قسمت پایین Taskmanager و مرتب سازی پروسس ها بر اساس حجم مصرفی از منوی view گزینه select columns را انتخاب کنید و سپس در پنجره باز شده PID را تیک بزنید و ok را بزنید.
حالا در Taskmanager پروسس svchost که به صورت غیرطبیعی رم را اشغال کرده پیدا کنید و سپس با استفاده از PID ؛ این پروسس را در process explorer پیدا کنید.






حالا کلید ویندوز در کیبورد را نگه دارید و کلید R را بزنید تا run اجرا بشه.



در run بنویسید services.msc و اینتر را بزنید تا پنجره سرویس ها نشان داده شود.



حالا یکی یکی بر سرویس هایی که در آن پنجره کوچک در process explorer مشاهده می کنید (مربوط به پروسس .svchost.exe netsvcs مشکل دار که حجم زیادی از رم را اشغال کرده است) راست کلیک و Stop (یا restart) را بزنید.
(هر بار برای یکی از سرویس ها این مرحله را انجام دهید)





Taskmanager را چک کنید ببینید میزان رم مصرفی این پروسس کم می شود یا خیر .

اگر رم مصرفی کم شد که مشکل از همین سرویس است ولی اگر میزان رم مصرفی تغییری نکرد به سراغ سرویس بعدی بروید و با راست کلیک بر آن Stop (یا Restart) را بزنید و دوباره Taskmanager را چک کنید.
با فرض این که سیستم ویروسی نباشد ؛ احتمالا پس از متوقف شدن یکی از سرویس ها مصرف رم پروسس svchost(NetSvcs) به حالت عادی باز خواهد گشت که بسته به نوع آن سرویس می توانید پس از بوت ویندوز آن سرویس را متوقف
(Stop) و مشکل را حل کنید یا دوبار بر سرویس مورد نظر کلیک و Starup type را بر Disabled تنظیم کنید تا در بوت بعدی ویندوز این سرویس اجرا نشود.


یا اصلا از Process explorer استفاده نکنید و پس از اجرای Taskmanager پروسسی که به صورت غیرطبیعی رم را اشغال کرده است را پیدا کنید و پس از راست کلیک گزینه Go to Services را بزنید.



حالا در تب Services در Taskmanager سرویس های مربوط به svchost مورد نظر را به رنگ آبی مشاهده می کنید. با
توجه به متن Description ؛ این سرویس ها را در بخش سرویس ها ( در همین قسمت از Taskmanager در پایین پنجره ؛ سمت راست گزینه Services را مشاهده می کنید) یک به یک سرویس های به رنگ آبی را متوقف و وضعیت Svchost.exe netscvcs را چک کنید.



البته ممکن است این مشکل دلایلی دیگری داشته باشد که ابتدا ویروسی نبودن سیستم و روش بالا که مربوط به سرویس ها است را چک کنید اگر مشکل حل نشد راه حل های دیگر بررسی شود.
(سرویس های اشاره شده و اطلاعات مربوط به آنها در عکس ها برای مثال است و در ویندوز شما این اعداد متفاوت است)


نکته بسیار مهم این که معمولا windows update باعث این مسئله هست و حتما یادمون باشه رعایت کنیم درقسمت  services.mcs  ضمن استاپ کردن دو بار روی عامل کلیک کرده و Startup Type را غیر فعال کنیم تا در روشن شدن های بعدی مشکل اجرا نشه !


با تشکر از کاربر vissoto  از سایت پی سی ورلد