فقط خودم

نه تخت جم نه ملک سلیمانم آرزوست ، راهی به خلوت دل جانانم آرزوست

فقط خودم

نه تخت جم نه ملک سلیمانم آرزوست ، راهی به خلوت دل جانانم آرزوست

اسرار پرورش گل آپارتمانی

مقدمه

پیرو چند پست گذشته که تصمیم گرفتم از روشی غیر از اینترنت درآمد کسب کنم بعد از مدتی فکر و تحقیق تصمیم گرفتم برای شروع گل آپارتمانی زامیفولیا رو به صورت نشاء خریداری کنم و پرورش بدم و البته بعد از کمی تسلط خودم شروع به قلمه گرفتن بکنم. همون ابتدا که تصمیمم رو قطعی گرفتم 50 تا قلمه برگ ریزوم دار از نوع زامیفولیا بلک خرید کردم و بعد از اون با آشنایی با یکی از پیج های اینستاگرام با همون قیمت که برگ ریزوم دار رو خریده بودم 30 تا جوونه بلک خریداری کردم. یعنی دقیقا 2 مرحله جلو تر از خرید های قبلیم. یه کم حالم گرفته شد که چرا همون اول در مورد قیمت وسواس بیشتری به خرج ندادم اما تجربه قیمت داره و این اولین هزینه ای بود که بابت کسب تجربه در این زمینه خرج کردم. در این مدت نکاتی رو متوجه شدم که اسمش رو گذاشتم اسرار پرورش اما بیشتر برای اینکه یادم بمونه تصمیم گرفتم اینجا یادداشت کنم.

یادم بمونه

- تناسب گلدان : گیاه باید متناسب با گلدان انتخاب بشه ، گلدانی که خیلی کوچک باشه برای گیاه رشدش متوقف میشه و گلدانی که خیلی بزرگ باشهع برای گیاه وقت گیاه رو میگیره برای رشد ریشه و فرصت رشد به خود گیاه داده نمیشه، پس باید متناسب باشه.

- تغذیه گیاه : گیاه نیاز به تغذیه داره و فقط آب خوراکش نیست.

- انواع کود : برای تغذیه دو نوع کود داریم کود ارگانیک و کود شیمیایی

- کود شیمیایی : کود شیمیایی باید در دوز های تعیین شده در فصول مختلف استفاده بشن که به گیاه آسیب نزنند.

- کود ارگانیک : میزان مصرفش زیاد باشه گلدان رو نمی سوزونه اما به نظر می رسه تاثیرش به اندازه شیمیایی نیست و برای کار حرفه ای بهترین کود کود شیمیایی هست.

- شرایط مناسب : هر گیاه خصوصیاتی برای نگهداری داره اما چیزی که برای همه گیاه ها برای رشد مهم هست: 

رطوبت دما نور زیاد + آبیاری منظم

در ادامه مطلب با انواع کود ها و سم های مورد نیاز آشنا میشیم که کاملا لازمه ی یک گلخانه داری حرفه ای هست.  

معرفی برخی کودها

- هیومیک اسید : که خیلی ها بهش کود نمیگن و اسمش رو گذاشتن مکمل، یعنی این کود با گیاه کاری میکنه که بهتر منابع غذایی رو جذب کنه، یکی از مهمترین ویژه گی های این کود آنتی شوک بودن هست که توصیه میشه بعد از تعویض گلدان یا جابجایی گلدان یا هر دلیلی که به گل شوک وارد بشه، این کود رو برای رفع شوک گلدان استفاده بشه.

- کود های ان پی کا : که مختلط هستند از درصدی از نیتروژن ، فسفر و پتاسیم که این ها عناصر اصلی تغذیه هر گیاهی هستند

- کود 20-20-20 : برای مثال کود 20-20-20 یعنی 20 درصد نیتروژن، 20 درصد فسفر ، 20 درصد پتاسیم و مابقی سایر مکمل های غذایی ، که بهش کود سه بیست گفته میشه، کود سه بیست رو بهش میگن کود کامل ، یعنی همه چیز داره و از همه چیز به اندازه...

- کود 10-52-10 : مخصوص ریشه زایی است( چون فسفر بالایی داره )، بهترین راه برای قلمه هایی که تازه ریشه زدند استفاده از این کود به همراه هیومیک اسید هست به طوری که دوزشون نصف میشه و با ترکیب هم استفاده میشن

نکته : تا زمانی که گلدان تازه ریشه زده و هنوز ریشه به اندازه گلدان نشده استفاده از این کود توصیه میشه اما زمانیکه ریشه گل در اندازه مناسبی رشد کرده و زمان رشد گیاه فرا رسیده بهتره از سه بیست استفاده بشه. اما دوباره بعد از تعویض گلدان چون جای گل بزرگ شده و ریشه باید سریع تر خودش رو با فضای بزرگ جدیدش وقف بده بهتر هست که از 10-52-10 استفاده بشه

- کود بیو 20 گلد : این کود ترکیبی از 20-20-20 و هیومیک اسید و یه سری چیز دیگه هست ، پس بهتر هست همراه این کود دیگه هیومیک اسید استفاده نشه


معرفی برخی سم ها و قارچ کش ها

قارچ کش کاربندازیم : برای استفاده قارچ ها همه جا هستند در فضا و روی اجسام، زمانی که رطوبت بالا می رود قارچ ها خود نمایی می کنند، قارچ کش ها به دو شکل هستند سیستمیک و محافظتی که بعدا در موردشون بیشتر خواهم نوشت. کاربندازیم یکی از معروفترین قارچکش ها در بازار هست که به توصیه دوستان تهیه کردم که هم خاصیت سیستمیک داره و هم خاصیت حفاظتی، چون گلخانه ی کوچکی تهیه کردم و سعی کردم با استفاده از نایلون و آب رطوبتش رو تامین کنم باید فکری برای قارچی نشدن گلخانه بکنم، برای همین این قارچ کش را تهیه کردم. اما باید برای استفاده از هر نوع سم یا قارچ کش تمام نکات ایمنی توصیخ شده در مورد اون سم کاملا مطالعه بشه و بعد استفاده وگرنه خطراتی مثل مسمومیت و آلرژی شدید در پی خواهد داشت.

احتیاط های لازم در مصرف سم قارچ کش کاربندازیم ( منبع این بخش سایت دمبرگ )

بهترین زمان جهت مصرف این سم پس از سیراب کردن گیاهان محسوب می شود. بنابراین اگر گیاهان شما مدتی است که آبیاری نشده اند و به اصطلاح تشنه هستند؛ باید از استفاده از این سم به شدت اجتناب کنید. زیرا در این صورت گیاه شما از سم تغذیه خواهدکرد و این مسئله برای گیاهان بسیار خطرناک است. همچنین باید از این سم خارج از منزل و در فضای آزاد استفاده کنید. در غیر این صورت دچار مسمومست خواهیدشد. علاوه بر این رعایت نکات ایمنی زیر خالی از لطف نخواهد بود:

  • از دستکش، عینک و لباس کار استفاده کنید؛
  • استفاده از ماسک را فراموش نکنید؛
  • پس از اتمام سمپاشی دست های خود را بشویید؛
  • از استعمال سیگار در زمان سمپاشی جدا خودداری کنید؛
  • از مصرف مجدد ظروف سموم اجتناب کنید؛
  • در صورت بروز علائم مسمومیت به پزشک مراجعه کنید.

پس با توجه به نکات بالا و اینکه گلخانه من آپارتمانی است در منزل قرار دارد  و همچنین آلرژی بودن بنده باید حتما یادم بماند که:

1 - ماسک و دستکش و عینک قبل از شروع کار استفاده کنم.

2 - پنجره های اطراف گلخانه رو به طور کامل باز کنم.

3 - در دوز کمتری نسبت به چیزی که توصیه شده استفاده کنم.

4 - در زمانی این کار رو بکنم که گلها رو کاملا آبیاری کرده باشم.